:::: منو ::::

انتشارات ناهید

معرفی کتاب های منتشر شده

سرگذشت موسیقی پاپ

موسیقی, هنر،موسیقی،معماری و عکاسی

سرگذشت موسیقی پاپ

نوشته : دنیس استیونس

ترجمه و پژوهش : پرتو اشراق

کتاب حاضر هنوز هم بهترین اثر در باب هنر – آواز سکولار ( غیر مذهبی ) است ؛ شامل اطلاعاتی است که برای آماتورها و حرفه ای ها مفید است .سرگذشت موسیقی پاپ در این کتاب بررسی می شود ؛ شامل ۱۰۰۰سال آواز که تا روزگار ما ادامه دارد. پژوهندگان و دانشجویان و آموختگان موسیقی آماتور و کسانی که قصد دارند به دنیای حرفه ای پا بگذارند با مطالعه این کتاب از پیدایش و توسعه هنر – آواز سکولار در جهان غرب آگاه می شوند.آواز خوانها – به عنوان یکی از عناصر مهم موسیقی پاپ سال هاست در یک مسیر محدود حرکت می کنند ، و به قدر کافی از چگونگی هنر خود اطلاع ندارند. از این رو این یک منبع ارزشمند است که نه تنها آواز خوان ها و آهنگسازان ، بلکه علاقمندان را نیز با شگفتنی های جهان آواز آشنا می کند. جوان امروز شاید اهمیت آواز را به عنوان یکی از عناصر پرتوان زندگی بشری نداند و در مورد نقش فرهنگ جهانی موسیقی و نفوذ آن در زندگی مردم اطلاعی نداشته باشد.با توجه به این نیاز در فصول متفاوت ، موسیقی آوازی سرزمین ها و اقوام از قرون وسطا تاعصر حاضر بررسی شده است . لازم است یک بار دیگر تذکر بدهیم که تا امروز کتابی از این جامع تر به لحاظ موزیکولوژی ، در کشورهای انگلیسی زبان منتشر نشده . انتشارات ناهید امیدوار است با ارایه ترجمه ای معتبر و بی نقص ، موفق شود علاقمندان به موسیقی را در ادراک بهتر این هنر – از دیدگاه تاریخی – یاری کرده باشد.

بررسی این کتاب در زوزنامه شرق

سخت ساده و پیچیده

در همین ابتدا باید گفت کتاب «سرگذشت موسیقی پاپ» هیچ فایده‌ای برای خواننده‌های موسیقی پاپ وطنی ندارد. نیازی به شرط‌بندی هم نیست که اکثر قریب به اتفاق آنها حتی یک کلمه هم از سرگذشت موسیقی پاپ نمی‌دانند. تریبون که دارند و فریاد هواداران‌شان گوش فلک را کر کرده. پس آنها را چه به خواندن و پژوهش؟ کتاب را دنیس استیونس انگلیسی نوشته که از دانشگاه آکسفورد دکترای موسیقی و ادبیات نمایشی گرفته است. شاید بهترین معرفی را خود استیونس در مقدمه نوشته است: خواننده‌ای که مایل باشد در اصول، قواعد و شکل‌های متفاوت و متعدد آواز- ترانه در اروپای قرون وسطی و اروپای رنسانس و مدرن و امریکای امروز دانشی بیندوزد می‌تواند در حد وسیعی از این کتاب بهره گیرد. او تکلیف خواننده را در همین ابتدا مشخص می‌کند. از آواز‌های شرقی خبری نیست چون «اطاله کلام می‌شد». این کتاب در حالی که به رویکردهای نو می‌پردازد و متمم‌های جدید به فهرست نغمه‌سرایان می‌افزاید، اگر بتواند کمک کند موسیقیدانان و مورخان موسیقی را از تداوم بعضی انواع ترانه در هزار سال گذشته آگاه کند قسمتی از انتظارات نویسنده این کتاب را برآورده کرده است. نویسنده بیشتر به معرفی افراد و رویکرد آنها در ساختن شخصیت و جهان انواع موسیقی پاپ پرداخته اما پیش از آن در بخشی مهم از کتاب انواع سازهایی را که در شکل‌گیری موسیقی پاپ نقش داشته‌اند معرفی کرده. مثلاً نوشته گیتار در اصل‌ سازی ایرانی بوده که بعدها با تغییراتی، غربی شده است.

نظرات بسته شده است.